Akupunktur Tanımı Ve Tarihçesi

Akupunktur, Latince iğne anlamına gelen “acus” ile delmek, iğnelemek anlamına gelen “punctura” kelimelerinin birleşiminden oluşmuştur.  Akupunktur, yaklaşık 5000 yıllık bir geçmişe sahip olan bir tedavi yöntemidir. Akupunktur üzerine ilk yazılı tıp kitabı M.Ö. 200 yılına ait olan “The Yellow Emperor‟s Classic of Internal Medicine”adlı eserdir.

Akupunktur Nedir?

Akupunktur; meridyen olarak tarif edilen çeşitli enerji kanalları ile beden üzerinde karmaşık bir ağ sistemi oluşturan yaşam enerjisi yani “Qi”(Çİ) bozukluklarının tedavi edilmesine dayanır. Yetersiz beslenme, enfeksiyonlar, travma, duygusal stres ve herediter faktörler, eneji akışını bozmaktadır. Akupunktur tedavisindeki kullanılan iğneler, altın, gümüş, bakır ve paslanmaz çelikten yapılır. Akupunktur tedavisinde etkili olan en önemli unsur, iğnenin kendisi değil yeri ve özelliği belli olan, vücut yüzeyindeki giriş yerleri olan akupunktur noktalarıdır. Bu noktalar doğru bir şekilde uyarılamaz ise istenen etki oluşturulamaz. Akupunkturdaki amaç, önce noktayı uyarmaktır. Bahsedilen uyarı iğne ile, lazer ile (lazer akupunktur) ve elektrik (elektro akupunktur) ile yapılabilir. Akupunkturistler, “Yin, Yang” dengesini sağlamayı amaçlarlar. Akupunktur noktalarına batırdıkları iğneler ile bu bozulmuş olan düzensiz enerji akışını veya yetersizliğini iyileştirmeyi amaçlar. Yang sıcaklık ve motorik enerji türüne, Yin ise aktiviteyi durduran enerji türüne eşdeğerdir. Akupunktur noktalarından kalkan uyarılar, sinir lifleri aracılığıyla beyne ulaşır ve orada değerlendirildikten sonra gerek refleks yoldan, gerek nörokimyasal yoldan, çeşitli mekanizmaları harekete geçirirler. Beyin, yaptığı değerlendirmeye göre gerekli yerlere emirler göndermekte ve istenen etki ortaya çıkar.

Akupunktur iğnesi, akupunktur noktasına batırıldığı zaman bir seri olaylar birbirini takip etmektedir. Akupunktur iğnesinin akupunktur noktasına batırılmasıyla uyarının merkezi sinir sistemine taşınması ve bu uyarı ile ağrı kontrol sisteminin harekete geçmesi bölümler halinde anlatılacaktır.

Akupunkturla etkili bir şekilde tedavi edilebilen hastalık, semptom ve durumlar:

• Bel Ağrısı
  • Sabah Yorgunluğu
  • Boyun Ağrısı
  • Diş ile İlgili Ağrılar
  • Omuz Eklemi Ağrısı
  • Postoperatif Ağrı
  • Safra Kesesi Taşı ve İltihabında Oluşan Ağrı
  • Dismenore
  • Peptik ülser, akut ve kronik gastrit, gastrospasm ağrıları
  • Fasial ağrı
  • Baş Ağrısı